Kumité-regler:

Hvor længe varer en kamp og kommer man til skade?
Der kæmpes på areal af 8 x 8 meter, hvor kampen effektivt vil vare mellem 1,5-2 minutter alt efter ens alder.

Stævnerne vi deltager i, er sportskarate/pointkarate, så det handler om at få point og altså ikke om at skade sin modstander. Man kommer derfor ikke til skade, og i børne- og ungekategorier under 18 år må der heller ikke være kontakt til hovedet, så det er yderst sjældent nogen kommer til skade.
 

Hvordan vinder jeg kampen?
Det handler om at have scoret flest point når tiden er gået. Dog kan man vinde før tid, hvis man er foran med 8 point.

I hvert hjørne sidder en dommer og vurderer om rød eller blå kæmper får point for deres tekniker (stød, slag, spark, nedtagning). Udover hjørnedommerne, så er der en hoveddommer, som styrer, starter og stopper kampen, samt giver point eller straf/advarsler.
 

Hvad får man point for?

  • 1 point for slag til hovedet og maven.
  • 2 point for spark til maven.
  • 3 point for spark til hovedet.
  • 3 point for nedtagning med afslutning.
     

Kriterier for at få en scoring

  • Hastighed/speed
  • Kraft/power
  • Kiai (brøl som en bjørn)
  • Hikite - Man skal trække hånden/sparket tilbage på teknisk korrekt måde. Man får ikke point for at svinge med armene/benene.
  • Bevar kontrol før/under/efter - Her menes balance, så man f.eks. ikke vælter efter man har sparket modstanderen til hovedet.
  • Teknisk korrekt teknik - Ram korrekt med foden (ikke tåen)


Hvad må man ikke?
Man må ikke gå ud fra eller forlade kamparealet, så får man et strafpoint. Får man 4, så har man tabt.

Man skal beskytte sig selv. Du må altså ikke være til fare for dig selv - så for du også strafpoint.

Man må ikke ramme med tekniker i hovedet. Her skal markeres, hvilket betyder man ideelt sparker og stopper sparket 1 cm fra hovedet. Rammer man ved et uheld, så får man også straf (dette er kun under 18).

Man må ikke lave tekniker til lår, skridtet og lignende - det giver også straf.

 

For dem der vil have flere detaljer henvises der til de til enhver tid gældende WKF-regler, samt til Dansk Karate Forbunds Konkurrrencedirektiv

 

 

Kamplister og afvikling

Kumité afvikles næsten altid i et cup-system hvor der kæmpes 2 ad gangen kamp for kamp indtil der er fundet en vinder. Til visse mindre stævner eller små puljer afvikles der med ”Round Robin”, hvilket betyder alle-mod-alle.

Nedenfor er illustreret en kampliste med cup-system, hvor første kamp er 040 Veistrup mod 392 Hristov. Kamp nr 2 er så 002 Andersen mod 116 Frederiksen. Sådan fortsætter det ned ad listen indtil alle har kæmpet første runde, og vinderne er klar til rund 2. Vinder 392 Hristov sin første kamp har han så rødt bælte i næste kamp, hvor han så møder vinderen af kamp nr 2 002 Andersen, som så har blåt bælte.

 

 

OPSAMLING: de fleste stævner afvikles med opsamling, hvilket betyder, at når der er fundet 2 finalister, der selvfølgelig kæmper om 1. og 2. pladsen, så får de kæmpere, der har tabt til de 2 finalister lov til at kæmpe om to 3. pladser. Hvis man som ex. taber sin første kamp kan man håbe på, at overmanden går hele vejen til finalen - i så fald starter man med at kæmpe mod ham, han mødte i sin 2. kamp, og vinderen af den kamp kæmper så mod ham, han mødte i sin 3. kamp ect. Det er et ganske retfærdigt system, der til en vis grad kompenserer for en "hård" lodtrækning.

AFVIKLING: Kæmperen stiller op i ren og velplejet Gi medbringende sine 2 kampbælter, handsker, fod- og ben-beskyttere i rød og blå farve, samt tandbeskytter. Hårbøjler, briller og metalgenstande i form af øreringe og smykker er ikke tilladt, og det anbefales at langt hår sættes op med en elastik eller to. Husk Gi'n skal have klubmærke på brystet, eller landsholds-gi med dannebro.
Alle kæmperne stiller ved puljens opstart til navneopråb og inspektion af en official eller dommer. Herefter bukker alle samlet for dommerne og for Det japanske Flag, hvorefter første kamp kan starte.